Stichting De Bunt

​Doel van de Stichting

De stichting stelt zich ten doel om mensen die ondersteuningsbehoefte hebben op het gebied van zorg, werkloosheid, sociale contacten en persoonlijke ontwikkeling, met elkaar te verbinden, via alle mogelijke middelen. De stichting stimuleert en bevordert de integratie van voorzieningen komende uit de WMO wet, de Participatiewet en de wet op de Jeugdzorg.
De stichting heeft het maken van winst uitdrukkelijk niet tot doel.

​Beleid

De werkzaamheden van Stichting De Bunt
De Bunt tracht allereerst haar doel te bereiken middels Ontmoetingscentrum De Bunt, Hogebergdreef 55b te Putte. Dit is een ontmoetingscentrum met vrije inloop voor iedereen, dat een uitnodigende omgeving moet zijn waar op een laagdrempelige wijze verschillende soorten mensen elkaar kunnen ontmoeten en waar vragen gesteld kunnen worden en hulp kan worden verkregen.

De Bunt wil de directe samenwerking met De brede school Op Dreef en MFC de Biezen in Putte. In het kader van burgerschap kunnen door De Bunt en De brede school Op Dreef ontmoetingen worden gearrangeerd tussen kinderen en ouderen. De ligging van deze drie organisaties op hetzelfde terrein biedt veel kansen: het kan leiden tot een effectieve samenwerking waaronder dorps gerelateerde activiteiten met focus op ontmoeting van verschillende generaties.

Daarnaast wil De Bunt een functionele samenwerking uitbouwen met formele zorg- en welzijnsinstellingen in de omgeving en, voor zover relevant, regionaal of landelijke organisaties. In de locatie van Stichting De Bunt kan bijvoorbeeld ruimte worden geboden voor sociale stages voor studenten. En kunnen mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, in samenwerking met zorginstellingen, praktijkervaring opdoen.

De verwerving van inkomsten
De verwerving van inkomsten is uitsluitend gericht op het kunnen uitoefenen van de geplande werkzaamheden. Dat betekent dat er niet meer inkomsten zullen worden geworven dan er benodigd zijn voor het dekken van de kosten van deze activiteiten.

De kosten van de ruimte van het Ontmoetingscentrum en de infrastructurele kosten worden gedragen door de gemeente Woensdrecht; dat wil zeggen dat die voorzieningen ‘om niet’ beschikbaar worden gesteld aan Stichting De Bunt.
Het Ontmoetingscentrum is momenteel gehuisvest in een houten noodgebouw met een eindige levensduur. Er zal getracht worden door middel van fondsenwerving in de komende jaren voldoende geld te genereren om een definitieve locatie te kunnen verwerven.

In het Ontmoetingscentrum is alleen koffie, thee en water beschikbaar voor de bezoekers. De kosten hiervan worden gedekt uit vrijwillige bijdragen van die bezoekers en donaties van lokale ondernemers, bijvoorbeeld in de vorm van ‘basisproducten’ zoals koffie, thee, koek e.d.

De jaarlijkse kosten van het Ontmoetingscentrum, zoals verzekeringen, kranten, TV, Wifi, website en vrijwilligersvergoeding, worden gedekt uit giften en donaties van sympathisanten.
Kosten en baten die voortkomen uit de samenwerking met formele zorg- en welzijnsinstellingen zijn op dit moment nog niet aan de orde. Op het moment dat het wel het geval zal zijn, dan zullen die kosten en baten voor rekening zijn van de betreffende organisaties.

Het beheer en de besteding van het vermogen
Momenteel heeft Stichting De Bunt geen vermogen; alleen een financiële buffer op de betaalrekening om de aangegane verplichtingen te kunnen voldoen.

Het Beloningsbeleid
De bestuursleden genieten geen beloning voor hun werkzaamheden; zij hebben wel recht op vergoeding van de door hen in de uitoefening van hun functie gemaakte kosten.

Vrijwilligers hebben recht op vergoeding van de door hen in de uitoefening van hun functie gemaakte kosten. Vrijwilligers genieten in principe geen beloning voor hun werkzaamheden, maar het bestuur kan daar bij specifieke werkzaamheden van afwijken. In dat geval zal de vrijwilligersvergoeding niet hoger zijn dan de voor ANBI’s toegestane maximale vergoeding (= maximaal €170 per maand en €1700 per jaar in 2019).

Jaarverslagen

​Financiële verantwoording

Gegevens van de Stichting

De statutaire naam van de instelling is: Stichting De Bunt